lauantai 14. maaliskuuta 2015

Reissunaista vaisto vie

....Älä kysy minne johtaa tie!

photo DSC_0880_zpsbge31sis.jpg

Torstaina meillä oli pitkästä aikaa reissupäivä!
Aamulla herättiin Fiiliksen kanssa kukonlaulun aikaan ja jätettiin pikkuvilla sekä Siru nukkumaan tyytyväisenä peittojen alle. Pakattiin reppu täyteen välttämättömiä selviytymistarpeita kuten vaahtokarkkeja sekä nakkeja ja suunnattiin ulos odottelemaan kyytiä.
Pian meitä tulikin hakemaan Noora, jolla oli koko koirakolmikko Roy, Rene ja Riimi mukana.
Koiria täynnä oleva auto suunnattiin kohti Nuuksiota, jossa meidän oli tarkoitus lenkkeillä ja reippailla.

photo DSC_0668_zpsxhjwvmzq.jpg
Meidän retkiseurue. Fiilis, Riimi, Rene sekä Roy
 Saavuimme Nuuksioon parkkipaikalle, ihmettelimme hetken, että mistä reittimme kulkee ja sitten lähdettiinkin matkaan. Porukkaa oli samaan aikaan liikkeellä yllättävän paljon, vaikka olikin arkiaamu. Ilmeisesti ihana kevätsää saa muutkin ihmiset nauttimaan luonnosta.
Fiiliksen mielestä oli ihan epäreilua olla hihnassa, paimenlapsi olisi mieluummin juossut kavereiden kanssa rapakossa kun töpöttänyt omistajan tahdissa.

photo DSC_0428_zpsvz3xbzmh.jpg  photo DSC_0850_zpsbfra1mcr.jpg

Ensimmäinen mutka matkaan ilmestyi kun saavuimme peilijäässä olevan jyrkän ylämäen luokse. Lähdimme rohkeina kiipeämään mäkeä, mutta matkanteosta ei meinannut tulla mitään. Kun otti yhden askeleen eteen, liukui kaksi askelta taakseppäin. Tällöin tämä vielä nauratti ja huvitti, mutta voin kertoa, että reissun loppupuolella kun oltiin kivuttu lukuisia jäisiä mäkiä ylös ja alas sekä liukastuttu tuhansia kertoja, ei hymy ollut enään niin herkässä;)

photo DSC_0589_zps9btgskan.jpg  photo DSC_0713_zpsjmkzov4q.jpg
C. Noora
 photo DSC_0545_zpsh1d7yf1w.jpg  photo DSC_0852_zps2jsbphwq.jpg

Jonkin aikaa käveltyämme saavuimme taukopaikalle, jossa suoritimme reissun tärkeimmän osuuden....eväiden tuhoamisen!
Tämäkään ei sujunut aivan ongelmitta, sillä kun laittaa kaksi ei-niin-hirveän-kokenutta eräkävijää yhteen sytyttämään nuotiota, on katastrofin ainekset koossa!

Ensin ongelmaksi tuli polttopuiden pienentäminen. Kirvestä ei näkynyt missään, joten tyydyimme tylppään sahaan. Toinen nojasi koko painollaan puuhun ja toinen sahasi epätoivoisesti, samalla kun maha mouruisi jo nälkää.
Ihmeen kaupalla saimme puita hieman pienemmiksi, mutta ne olivat silti liian isoja sekä kosteita, joten nuotio ei yrityksistä huolimatta syttynyt.

photo DSC_0609_zpsojkxyvli.jpg  photo DSC_0620_zpst8abcvqm.jpg

Juuri kun epätoivo valtasi mieleni, saapui retkipaikalle mies, joka jäi taukoilemaan meidän kanssa.
Tämä arjen sankari sytytti meille nuotion ja lainasi puukkoansa, jotta pääsimme vuolemaan paistotikut (allekirjoittanut unohti oman puukkonsa kotiin ruokapöydälle, hehh) ja jäi syömään omat eväänsä kanssamme. Saimme siis syötyä eväät lämpimänä ja elämä alkoi taas hymyillä.

Pian huomasimme, että olimme istuneet nuotiolla ihan luvattoman kauan ja päätimme lähteä jatkamaan matkaa. Meidän kierroksemme oli noin 8km pitkä ja seurasimme uskollisesti keltaisia merkkejä, jotka pitivät meidät oikealla tiellä.
Mitä pidemmälle metsään mentiin, sitä vähemmän alkoi nähdä ihmisten kädenjälkeä. Ilmassa tuoksui kevät, aurinko paistoi ja koirat nauttivat. Me omistajat höpötimme, räpsimme kuvia ja yritimme pysyä pystyssä jäisillä pitkospuilla.
Silloin ajattelin, että sanonta "parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia" pitää kyllä todella hyvin paikkansa!

photo DSC_0745_zpscsgxb2nx.jpg

photo DSC_1095_zpscqsfd20p.jpg

photo DSC_0718_zpszsh3qhld.jpg

Fiiliksen mielestä koko reissussa kavereiden lisäksi parasta oli vesi. Matkan varrella oli paljon lampia, puroja ja kuraisia lätäkköjä, joissa innokas paimenlapsi kävi kahlaamassa.
Riimi ja Fiilis työnsivät naamansa vierekkäin lätäkköön ja poimivat sieltä käpyjä ja keppejä. Tytöt kulkee niin samalla aaltopituudella näissä vesileikeissä!

photo DSC_0812_zpsy6m14fh4.jpg  photo DSC_0911_zps3a3jvuir.jpg photo DSC_0464_zpss6m6fvis.jpg photo DSC_0654_zpsc1hyflnd.jpg

Rene tajusi yhtäkkiä yli vuoden tuntemisen jälkeen, että Fiilis on narttu. Siitähän vasta riemu repesi kun herra liehitteli Fiilistä minkä kerkesi. Rakas hömppä paimenlapseni ei tajunnut tästä Renen suomasta romantiikasta yhtään mitään, vaan jatkoi hieman hölmistyneenä touhujansa.
Roy kyllä sai Fiilikseltä ihailua osakseen, paimenlapsi nimittäin kävi välillä tuikkaamassa pusuja herran naamaan ja pyörimässä muutenki sen jaloissa.

photo DSC_0604_zpssengjnkn.jpg  photo DSC_0909_zpsxvseqvbv.jpg
Fiilis ja mutahuulipunat / c.Noora

Pian oli lenkit lenkkeilty ja iltakin jo hämärtyi kun saavuimme autolle. Nuuksiossa meillä meni aikaa noin 6,5h lenkkeilessä ja siihen vielä matkat päälle. Ei siis ollut ihme, että autossa oli hieman väsynyt tunnelma!

Väsynyt paimentyyppi autossa
 Kotiin saavuttuamme en tiedä kumpi oli väsyneempi, omistaja vai korviaan riiputtava paimenkoira.
Kömmimme molemmat peiton alle ja pian oltiikin jo niin syvässä unessa, ettei kumpikaan herännyt, kun isäntä kysyi jotain. Raikas ulkoilma on kyllä paras unilääke.
Kiitos Nooralle seurasta, innolla jo odotan, että mikä reissu seuraavaksi keksitään! ;)

1. Voi kun on ollut ihana ilma ja maisemat! Sisko oli tänään käynyt Popin kanssa Kolilla, siellä vähän lumisempaa vielä :D Mekin taidetaan ensi viikonloppuna lähteä pitkästä aikaa retkeilemään :)

1. Jep! Joissain kohdissa oli aivan lumetonta ja joissain kodissa lunta oli ihan kunnolla :D
      Retkeily on kyllä kivaa, vähän piristystä arkeen!

2. Superkivoja kuvia ja hienoa nelikkp! Auringonpaiste tuo kuviin kummasti tunnelmaisuutta ja iloa <3 Kyllä se kevät sieltä tulee...pikkuhiljaa :)

1. Kiitos paljon! Jep, aurinko saa ihanan tunnelman kuviin :) Onneksi kevät tulee vauhdilla, jää kaamosmasennukset sun muut kauas pois!

3. Oi miten ihana postaus! Te ootta parasta seuraa <3 Nähää pian uudestaan ja lähtään koetteleen sun suuntavaistoa metsän uumeniin ;)

1. Kiitos ja niin tekin <3 Sun koirat on selvästi Fiiliksen bestiksiä!
      Hahaa saa nähdä mitä meiän seuraavasta metsäreissusta tulee! :D

4. Ihania kuvia! Siun koirat on kyllä tosi söpöjä<3!
    Haluatko kertoa oman mielipiteesi blogistani?

1. Kiitos! Voin käydä kurkkaamassa blogiasi :)

5. Kiva reissupostaus! :) Mainiot noi mutahuulipunat. :D Hyäääähhh.

1. Kiitos! Pitäähän kato naisen vähän kaunistautua,hehee;)

6. Ihania kuvia!! <3 Ja hienoja koiria tottakai :')

7. Me käytiin tossa hiihtolomalla vissiin ihan sama lenkki. Silloin ei kyllä nähty muita lenkkelijöitä ja oli pirullisen liukasta jo silloin. :D Muuten kyllä tykkäsin Nuuksiosta ja täytyy eksyä sinne joskus toistekin, kun kävin vasta ensimmäistä kertaa.

1. Oho, kevätaurinko varmaan houkuttelee ihmisiä lenkkeilemään...? Voin vaan kuvitella, että miten liukasta tuolla on talvella kun nyt jo oli kauheaa :D

Tämä oli myös meidän ensimmäinen kerta Nuuksiossa!

8. Kivan oloinen reissu!! Voi tota Fiiliksen autokuvaa, söpöä!!

9. Ihania kuvia jälleen! Voin vaan kuvitella miten väsyttää reippailun jälkeen kun 2h lenkin jälkeenkin maistuu uni :D Täytyy itsekin tässä kevään/kesän aikana mennä Nuuksioon. Muistanko ihan väärin lukeneeni facesta, että teillä meni 40min ajaa Nuuksioon? Itse kattelin mapsista, että menisi vähän päälle 20min.

1. Hehee jep!
      Joo meiltä meni suunnilleen ajaa se 40 min, ehkä vähän alle. Nuuksiossahan on ilmeisesti aika monta eri p-paikkaa, eli johonkin niistä voi olla lyhyempikin matka :D

10. No nyt pitkästä aikaa eksyin oikeasti mukavaan ja mielenkiintoiseen blogiin! Ihana ulkoasu, kauniita kuvia, teksti on sujuvaa, ei pelkkiä treenilöpinöitä, eli kokonaisuudessaan oivallinen paketti :)

Saitte siis yhden uuden lukijan!

1. Mahtavaa kuulla! Innostaa jatkamaan bloggailua kun saa välillä kiitosta, eli kiitos :D
      Ja tervetuloa mukaan!

11. Minä myös mielelläni sytyttäisin teidän nuotioita ;-)

12. Ihania kuvia! Teki heti itsekin mieli lähteä metsäretkelle koirien kanssa! :)

1. Kiitos! Metsäretket koirien kera on kyllä ihania! :)